Diesel of Benzine in 2020?
Zie jij het bos door de bomen niet meer? Geen idee of je voor een diesel of benzine-wagen moet gaan? Bij Dex geven we je graag onafhankelijk en professioneel advies om jou te helpen bij je keuze voor een nieuwe wagen!
Benzine
De benzinewagen is een uitstekende keuze voor mensen die een kortere afstand afleggen en over het algemeen ongeveer 10 – 12.000 km per jaar rijden. De wagens die hierbij best aansluiten zijn de kleinere stadswagens of compactere varianten van de SUV, break of middenklasse.
Voorbeelden hiervan zijn de Fiat 500, Renault Captur of de immer populaire Volkswagen Golf. Uiteraard kan er ook een groter type SUV aangekocht worden in benzine, wanneer het aantal kilometer per jaar ongeveer 10 – 12.000 blijft.
Diesel
Diesel is momenteel de meest groene keuze. Wetende dat de recente diesels zo goed als geen fijn stof meer bevatten, en de CO2 uitstoot beduidend lager ligt dat de meest recente benzinemotoren. [zie onderzoek VRT]
Hoewel in de media vaak gezegd wordt dat je minimaal 30.000 kilometer per jaar moet rijden met een dieselwagen, zijn wij bij Dex daar niet van overtuigd. Door de jacht op dieselvoertuigen de afgelopen jaren, is de prijs van een dieselwagen gezakt, zodat deze nu gelijk gesteld is met een benzinewagen van de nieuwe generatie motoren.
De prijs voor brandstof (diesel of benzine) bij beide motorisaties is gelijk, het verschil is er enkel nog bij inschrijvingstaks. Toch is dit verschil ook zo goed als miniem.
Diesel is dus een uitstekende keuze voor mensen die meer dan 10 – 12.000 km per jaar rijden of langere afstanden afleggen. Of voor mensen die toch een wagen willen in het grotere segment. De wagens die hierbij best aansluiten zijn middenklasse SUV’s, berline of breakvarianten. Voorbeelden hiervan zijn opnieuw de Volkswagen Golf, Mercedes C of E-Klasse of de Nissan Qashqai.
Hybride
Een hybride is erg interessant voor mensen die ongeveer 15 kilometer per dag afleggen. Hierdoor kan de elektromotor benut worden voor korte afstanden en wordt er erg weinig brandstof verbruikt. Door de lage CO2-uitstoot zijn hybride-wagens erg interessant voor bedrijven. Deze komen door de lage uitstoot ook boekhoudkundig voordeliger uit. Ook voor een particuliere klant heeft een hybride zijn voordelen, zo is deze gunstiger in BIV en rijtaksen.
Toch leert de ervaring ons dat deze wagens een kort rijbereik hebben, waarbij de verwachte actieradius opmerkelijk lager ligt dan opgegeven. Ook het verbruik van deze wagens is ongeveer hetzelfde als de variant in benzine indien er hier 10 – 12.000 km per jaar mee wordt afgelegd.
Gelet op de meerprijs van deze voertuigen, kiest u dus best voor een klassieke benzinemotor. Ondertussen zijn er wel een aantal hybridevoertuigen die u met een enorm voordeel kan kopen ten opzichte van de nieuwprijs.
De ervaring leert ons dat de BMW 2-serie, Volkswagen Jetta of Ford Mondeo het erg goed doen in Hybride uitvoering op de 2e handsmarkt.
Elektrisch
De elektrische wagen is een goed alternatief op een verbrandingsmotor en perfect voor mensen die dagelijks maximaal 250 kilometer rijden met een vast traject en het voertuig dagelijks kunnen bijladen.
Uiteraard hoort daar ook een passend prijskaartje bij. Zolang dit niet ondersteund wordt voor de particuliere markt door de overheid, zijn deze wagens qua budget zo goed als uitgesloten voor de doorsnee werkende Belg.
Hou er rekening mee dat de Belgische infrastructuur hier nog niet volledig is op afgesteld. Bovendien zal de Belgische overheid door het elektrisch rijden heel wat inkomsten mislopen, wat ze vroeg of laat zullen terugwinnen door elektrisch laden van een voertuig te taxeren.
Een kant en klaar kostenplaatje maken van dit voertuig kan tot op vandaag nog niet helemaal.
Er zijn toch enkele bereikbare type voertuigen, zoals stadswagens en sommige middenklassers. Voorbeelden hiervan zijn de Nissan Leaf, Volkswagen e-Golf of Mercedes B-Klasse.
Conclusie
Er is een kleine verschuiving in de middenklassers. Veel is afhankelijk van het gebruik van het voertuig. Iemand die meer dan 12.000 kilometer per jaar rijdt, neemt best een diesel, mensen die minder rijden, gaan best voor een benzine.
Wie nu naar het Autosalon gaat, zal altijd naar een elektrische wagen gestuurd worden, omdat de constructeurs een boete boven het hoofd hangt als ze voor 2030 niet onder de normering van CO2-uitstoot per vloot liggen. Daarnaast liggen de prijzen voor nieuwe wagens bij de merkdealer erg hoog, wat de keuze er niet gemakkelijker op maakt.
Denk dus steeds goed na en kom zeker langs bij jouw Dex-adviseur voor onafhankelijk en professioneel advies. Samen gaan wij op zoek naar de geschikte wagen voor jou!