Benzine, hybride of elektrisch? Of toch nog diesel?

Wordt jouw volgende wagen een elektrische wagen? Of kies je toch voor een hybride? Welke wagen is geschikt voor mij? En welke brandstof?

Opladen aan de laadpaal of tanken in het tankstation?

Om de juiste keuze te kunnen maken is het belangrijk om eerst en vooral ons rijprofiel te kennen. De eerste en belangrijkste vraag in het bepalen van je rijprofiel is: ‘Hoeveel kilometer rijd ik per jaar?’. Vervolgens bepalen we waarvoor we de wagen zullen gebruiken. Is dit de eerst wagen en wordt deze gebruikt voor lange afstanden op de snelweg of is dit een tweede wagen en zal deze vooral rond de kerktoren en in de binnenstad gebruikt worden? Of moet deze geschikt zijn voor beroepsdoeleinden? Tot slot dienen we ook een budget voorop te stellen voor de aankoop van de wagen, maar ook voor het verbruik, het onderhoud alsook fiscale verplichtingen.

Eerst en vooral is het belangrijk om de voor- en nadelen van de verschillende aandrijflijnen te kennen.

Benzine

Een wagen met een benzinemotor is ideaal voor iemand die kortere afstanden rijdt en minder dan 20.000 km per jaar aflegt. Een benzinewagen heeft als grote voordelen dat deze goedkoper is in aanschaf en dat lagere onderhoudskosten met zich meebrengt. De motor bereikt sneller z’n bedrijfstemperatuur waardoor deze wagen ideaal is voor kortere afstanden. Dit brengt natuurlijk ook enkele nadelen met zicht mee, namelijk het hogere verbruik, de kortere levensduur en de hogere CO2 uitstoot. Kortom zijn deze wagens dus ideaal voor kortere afstanden dicht bij huis. Op dit moment is dit het segment met het ruimste aanbod.

Diesel

De dieselwagen is ideaal voor lange afstanden of voor iemand die meer dan 20.000 km per jaar rijdt. De voordelen van deze wagens met een ontploffingsmotor zijn het lagere verbruik (15 tot 20 procent minder dan een benzinewagen), de sterke motor en de lagere CO2 uitstoot. Deze voordelen gaan gepaard met enkele nadelen zoals de duurdere aankoopprijs & de stijgende dieselprijs. Daarnaast werden de dieselwagens politiek aan de kant geschoven waardoor deze fiscaal minder interessant zijn.

FACT: Hoe hoger de prijs van de brandstof, hoe lager de aankoopprijs van de wagen.

Hybride

Door de evolutie van de hybride aandrijflijn kunnen we vandaag de dag drie verschillen hybride aandrijflijnen onderscheiden: de mild hybrid, de full hybrid & de meest bekende plug-in hybride. Alle drie bevatten ze een elektromotor gecombineerd met een verbrandingsmotor.

Mild hybrid

Bij een mild hybrid recupereert de elektromotor energie bij het remmen of vertragen. Deze gerecupereerde energie kan vervolgens gebruikt worden bij het accelereren om zo de verbrandingsmotor minder werk te laten verrichten. De elektromotor kan dus niet op zichzelf werken maar werkt hand in hand met de verbrandingsmotor wat resulteert in een lager verbruik. Deze wagen is dus uitermate geschikt voor wie een lager verbruikt nastreeft maar toch soms van wat ‘extra power’ wil genieten.

Full hybrid

Een full hybrid recupereert, net zoals een mild hybrid, energie bij het vertragen en laadt zo de accu op. De grotere accucapaciteit van deze wagens zorgt ervoor dat deze wagens wel volledig elektrisch aangedreven kan worden, maar dit enkel voor een korte afstand en tot een bepaalde snelheid. Een ideale wagen voor wie langere afstanden combineert met korte afstanden door de stadskern.

Plug-in hybrid

De meest gekende variant van de hybride aandrijflijnen is de plug-in hybride. Deze wagen herbergt net zoals alle hybride voertuigen een elektro- en verbrandingsmotor, dit aangevuld met een aansluiting om de wagen op te laden aan het net. De wagen kan dus zowel opgeladen worden aan het net als door energierecuperatie tijdens het rijden, wat resulteert in een groter elektrisch rijbereik. Dit maakt het bijgevolg mogelijk om bijvoorbeeld woon-werkverkeer, afhankelijk van de afstand en radius, volledig elektrisch af te leggen.

Elektrisch

Het marktaandeel van de elektrische wagens groeit dagelijks en dit is in het straatbeeld zichtbaar. Goed nieuws is ook dat de fabrikanten blijven evolueren wat resulteert in grotere batterijformaten zodat het rijbereik van deze wagens blijft stijgen. Met bepaalde modellen kan je theoretisch tot 730 km rijden, in de praktijk is dit enkele tientallen kilometers minder afhankelijk van het weer, het type wegen en je rijstijl. Maar toch komen deze radiussen stilaan in de buurt van het rijbereik van een wagen met een hybride- of verbrandingsmotor. Ook de oplaadtijd van de elektrische wagens slinkt in door bijvoorbeeld het gebruik van een snellaadpaal.

Maar wat is nu de geschikte wagen voor mij?

Alles hangt af van jouw rijstijl, het gebruik, het aantal kilometers per jaar, de mogelijkheid tot het plaatsen van geschikte accommodatie en natuurlijk ook het budget. Bepaal eerst en vooral jouw rijprofiel en kies vervolgens een wagen met een motorisatie passende bij jou.

Hulp nodig bij het bepalen van jouw rijprofiel of vragen in verband met een bepaalde aandrijflijn of wagen? Aarzel dan niet om ons te contacteren of kom langs in één van onze showrooms bij jouw in de buurt. We helpen je graag bij de zoektocht naar een wagen die voldoet aan jouw eisen.